Poszukujemy informacji o samolocie • Pultusk.biz

Poszukujemy informacji o samolocie

Autor:

Dodano:

Lubię to Ten artykuł lubi 0 osób.

Od długiego już czasu nie daje spokoju wielu badaczom historii lotnictwa września 1939 roku seria zdjęć zrobionych przez Niemców jednego polskiego samolotu PZL P.11c z numerem bocznym "3" i podskrzydłowym 62 W.

Poszukujemy informacji o samolocie

      Zdjęcia zostały wykonane najprawdopodobniej w trakcie albo tuż po zakończeniu kampanii wrześniowej. Samolot na zdjęciach jeszcze przed działaniami ?opiekuńczymi? Niemców był jakby po "rekonwalescencji" posiadał nie swoją osłonę silnika, od innego modelu a mianowicie P.11a oraz nietypowe, jak na samoloty września 1939 roku, łaciate malowanie. Samolot ten jest największą zagadką historii polskiego lotnictwa zarówno z powodu nietypowego kamuflażu, nietypowego numeru podskrzydłowego, swojej przynależności do jednostki bojowej, miejsca i daty utracenia, pilota który na nim leciał jak i dalszych losów jakie zgotowali tej maszynie Niemcy uprawiający propagandę sukcesu i zwycięstwa nad polską armią. Przedmiotowy samolot jest przez parę sekund nawet bohaterem propagandowego filmu niemieckiego pokazującego zwycięstwa armii niemieckiej. Dlatego postanowiłem zwrócić się do Państwa z ogromną prośbą może ktoś rozpoznaje okolicę i ten charakterystyczny wiadukt w tle gdzieś w okolicach Pułtuska.

Samolot PZL P.11c "3" (62 W) z osłoną silnika od P.11a w nietypowym kamuflażu, oraz okolica sugerująca wiadukt w Skrzeszewie.


       Dlaczego w okolicach Pułtuska? Odpowiedź wynika z faktu iż Niemcy wystawiali swoją zdobycz na rynku miejskim w Pułtusku, co potwierdzają liczne zdjęcia tej ?łaciatej? maszyny, już wówczas mocno uszkodzonej. Niemiecki oddział przyciągnął wrak do miasta zapewne z zamiarem dalszego transportu do huty, a ten na większą odległość opłacał się koleją. Może też maszyna mogła wylądować gdzieś w pobliżu linii kolejowej Tłuszcz-Ostrołęka, może linii kolejowej Nasielsk-Ciechanów, a potem Niemcy przetransportowali ją do Pułtuska. W kwestii kamuflażu to jest wielce prawdopodobne, że Instytut Techniki Lotniczej prowadził jednostkowe próby kamuflażu w 1939 r. a następnie samolot ten z takim malowaniem został przeznaczony jako uzupełnienie straconych maszyn tuż przed wybuchem wojny lub w pierwszych dniach II wojny światowej i został przekazany jednej z eskadr Brygady Pościgowej chociaż niektórzy pasjonaci lotnictwa uważają iż trafił do 152 Eskadry Myśliwskiej z lotnictwa Armii Modlin. Może też któryś z pilotów z ITL został zmobilizowany w szeregi eskadr Brygady Pościgowej wraz z tym samolotem. Przykładem pilota ITL jest ppor. pil. Jan Borowski z-ca d-cy 113 Eskadry Myśliwskiej, który 1 sierpnia 1939 r. przeszedł do Oddziału Badań w Locie w Instytucie Techniki Lotniczej jako pilot referent działu zwrotności samolotu, ale 26 sierpnia ogłoszona została mobilizacja i po trzech dniach od tej daty przybył na lotnisko polowe w Poniatowie.

 

      Przeglądając internetowe fora znalazłem znane zdjęcie "łaciatej 3" a pod nią "Ta fotografia do dziś wzbudza wiele emocji ponieważ przedstawia P.11c w "łamanym" kamuflażu dwubarwnym. Mało kto wie, że została wykonana w Kleszewie." Istniało tam niemieckie lotnisko PUŁTUSK/Kleszewo - Ger.: Pułtusk albo Ostenburg, przypuszczalnie nie wykorzystywany, Flugplatz. Pewne jest, iż Niemcy przetransportowali swoją zdobycz na rynek w Pułtusku, poniżej zdjęcia na rynku w Pułtusku.


Z góry bardzo dziękuję za każdą pomoc.
Krzysztof Klimaszewski adres e-mail: krzklimaszewski@o2.pl

 

źródło: zdjęcia ze zbiorów Marka Rogusza i Tomasza Kopańskiego/i ten charakterystyczny wiadukt w tle.

Autor: Krzysztof Klimaszewski

 




Dodaj komentarz
Nick:


Pozostało znaków: 
1000


Treść komentarza:
Uwaga: Dodając komentarz akceptujesz regulamin serwisu oraz przyjmujesz do wiadomości, że rejestrujemy Twój numer IP (54.156.37.123).
gregwrob
5 lat temu
Przepraszam za oczywistą pomyłkę. Oczywiście 9 września 1939 r. Pozdrawiam.

dodano: 18-02-2012 20:08:08    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
gregwrob
5 lat temu
Przepraszam za oczywistą pomyłkę. Oczywiście 9 września 1939 r. Pozdrawiam.

dodano: 18-02-2012 20:08:30    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
gregwrob
5 lat temu
W magazynie "Aeroplan" nr 5/6\'2011 jest informacja o tym, że 9 września 1929 roku samolot ten podczas rozpoznawania Bugu i Narwi między Wyszkowem i Modlinem z powodu awarii LĄDOWAŁ PRZYMUSOWO KOŁO ZEGRZA OK. 20 NA POŁUDNIE OD PUŁTUSKA. Więc to w tamtych okolicach trzeba szukać tajemniczych wiaduktów. Wydaje mi się, że są to najprawdopodobniej wiadukty kolejowe, więc w takim wystarczy mapa połączeń kolejowych istniejących w Polsce w 1939 (wydaje mi się, że w okolicach Zegrza nie było ich dużo). Pozdrawiam

dodano: 18-02-2012 20:08:17    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
Witek (niezarejestrowany)
5 lat temu
- to jest Panie Krzysztofie informacja od Pana Malinowskiego - ktoś z Jego znajomych był świadkiem tego zdarzenia.

dodano: 11-12-2011 13:01:16    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
Krzysztof (niezarejestrowany)
5 lat temu
Panie Witku skąd te rewelacje, może by jaksieś źródło informacji??? Byłem w Pułtusku u różnych osób pamiętających rok 1939 i faktycznie podają takie miejscowośći np. Pan Malinowski i Jego przyjaciele ale wiadukt w tle jest zagadką bo nikt nie jest w stanie go zlokalizować.
Cytat:
Ten samolot został zestrzelony we wsi Krzemień koło Szwelic. Rannego pilota przywiózł ktoś z okolicznych mieszkańców do Pułtuska.
Witek, 2011-09-06 00:58:06
Pozdrawiam
krzklimaszewski@o2.pl

dodano: 11-12-2011 13:01:01    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
jarek (niezarejestrowany)
5 lat temu
Witam, całe lata temu kiedy sklejałem modele i nie było internetu, wyczytałem w jakiejś książce (niestety nie pamiętam jakiej), znalazłem wpis nt. łaciatego malowania 11, mianowicie pojawiło sie ono po 17 września (po ataku ruskich). Może ta informacja coś pomoże. Pozdrawiam

dodano: 29-09-2011 16:04:50    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
Witek (niezarejestrowany)
6 lat temu
Ten samolot został zestrzelony we wsi Krzemień koło Szwelic. Rannego pilota przywiózł ktoś z okolicznych mieszkańców do Pułtuska.

dodano: 05-09-2011 22:10:06    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
Mariusz (niezarejestrowany)
6 lat temu
Mam zdjęcie tego samolotu tzn jest w książce Godło i barwa 1918 -1939. Samolot jest na tam na foto jeszcze innej strony ( tzn widac go silnikiem w dół od przodu)

dodano: 02-09-2011 12:12:32    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
Mariusz (niezarejestrowany)
6 lat temu
Kiedyś widziałem zdjęcie tej Jedenastki , pisało że pilot leciał na rozpoznanie ok Przasnysza i tam został zestrzelony.

dodano: 02-09-2011 12:12:46    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
KK (niezarejestrowany)
6 lat temu
I cisza a ja taką miałem nadzieję!!!

dodano: 22-08-2011 21:09:31    Zgłoś naruszenie Odpowiedz

Odpowiedz
Szukaj w serwisie:
Napisz artykuł
Napisz artykuł
Chcesz poruszyć ważny dla miasta temat, bulwersuje Cię coś lub masz pomysł co zrobić by w Pułtusku żyło się lepiej. Nie czekaj – już dziś napisz artykuł i wyślij go nam na adres redakcja@pultusk.biz, a my go zamieścimy.

Więcej informacji znajdziesz tutaj.
Sonda

Jak oceniasz pracę burmistrza Krzysztofa Nuszkiewicza?

Co nowego w serwisie? Ponad tydzień temu
Dołączyła do nas Luxkredyt


1 miesiące temu
Dołączyła do nas Admedia


1 miesiące temu
Dołączyła do nas Maciej Dzierzenin


2 miesiące temu
Dołączyła do nas malgosia11


4 miesiące temu
Dołączyła do nas dz32615


Ostatnio dołączyli

Luxkredyt

Dołączyła 2017-08-03

Admedia

Dołączyła 2017-07-10

Maciej Dzierzenin

Dołączyła 2017-06-18

malgosia11

Dołączyła 2017-06-15

dz32615

Dołączyła 2017-03-24

Radosław Kubat

Dołączyła 2017-03-15

Daniel Rekrutacja Hua Trade

Dołączył 2017-01-20

malgosia1 rek

Dołączył 2017-01-14

kaligula222

Dołączył 2017-01-09

trabor

Dołączyła 2016-12-13

Netkadra1

Dołączyła 2016-12-06

fito

Dołączył 2016-11-29